Affiliate marketing voor je webwinkel, hoe werkt dat?
Marketing
Astrid van der Made
Marketing
2 min

Affiliate marketing voor je webwinkel, hoe werkt dat?

2 min

Er zijn ontzettend veel manieren om je webwinkel onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten. Naast vele gratis manieren waarover je op dit blog kunt lezen, kun je ook tegen betaling adverteren. Bijvoorbeeld via Google Adwords, Facebook advertenties, een banner of advertorial op een website of via affiliate marketing. In dit artikel leg ik je uit wat affiliate marketing precies is.

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een vorm van online adverteren waarbij jouw webwinkel gepromoot wordt op andere websites. Een website eigenaar (publisher) plaatst bijvoorbeeld een banner van jouw webwinkel op zijn site. Of hij schrijft een artikel over een bepaald product uit je webwinkel. Voor elke klik of transactie die via banners of links gegenereerd wordt ontvangt de website eigenaar een vergoeding. Het grote voordeel van affiliate marketing is dat je betaalt op basis van resultaat. Bezorgt een website je geen transacties, dan hoef je ook niet te betalen voor de promotie.

In onderstaande afbeelding heb ik schematisch weergegeven hoe affiliate marketing werkt.

Affiliate marketing voor je webwinkel

De kosten

Globaal zijn er drie manieren waarop je kunt betalen voor affiliate marketing:

  1. PPC (pay per click). Elke keer dat er op jouw advertentie wordt geklikt, ontvangt de publisher een vast bedrag, vaak een paar eurocent.
  2. PPL (pay per lead). Je betaalt een vast bedrag voor elke lead die gegenereerd wordt via de publisher website. Een lead is bijvoorbeeld een inschrijving voor je nieuwsbrief of het aanvragen van een offerte. Deze vergoedingsstructuur wordt vaak toegepast bij dienstverleners.
  3. PPS (pay per sale). Je betaalt een vergoeding voor elke transactie die via de publisher website gegenereerd wordt. Dit is vaak een percentage van de omzet.

De meeste webwinkels die op deze manier adverteren vergoeden een bepaald percentage per transactie (PPS). De hoogte van deze vergoeding bepaal je zelf, maar hoe hoger de vergoeding, des te meer publishers jouw webwinkel willen promoten en hoe beter ze hun best voor je doen.

Aanmelden bij een netwerk of onderlinge afspraken?

Er zijn diverse grote affiliate netwerken waarbij je je als webwinkel kunt aansluiten. Enkele bekende partijen in Nederland zijn Daisycon, Tradetracker en Awin. Deze netwerken hebben als voordeel dat de hele techniek voor je geregeld wordt. Je kunt eenvoudig je promotiemateriaal uploaden en alle transacties via de publisher websites worden door het netwerk geregistreerd en gefactureerd. Het netwerk zorgt ervoor dat de publisher wordt uitbetaald. Je kunt zelf bepalen welke websites jouw webwinkel mogen promoten en hoe hoog de vergoeding is.

Als je niet via een netwerk wil werken, kun je ook zelf websites benaderen met de vraag of je op affiliate basis kunt adverteren. Omdat er geen netwerk tussen zit dat een deel van de vergoeding inhoudt, kun je de website eigenaar een hogere commissie bieden, waardoor deze beter zijn best zal doen voor jouw webwinkel. Je kunt op deze manier dus meer transacties via die website verwachten. Natuurlijk moet jij (of de website) dan zelf zorgen voor een tracking systeem zodat je kunt bijhouden hoeveel bezoekers en transacties er daadwerkelijk gegenereerd worden.

In mijn volgende blog vertel ik meer over wat affiliate marketing voor jouw webwinkel kan betekenen en wat de voor- en nadelen van deze manier van online adverteren zijn.

Vond je dit artikel nuttig of interessant? Laat dan hier onder een reactie achter of deel het artikel in je netwerk. Dat waardeer ik enorm!

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Categorieën