Persbericht: free publicity voor je webwinkel
Marketing
Astrid van der Made
Marketing
2 min

Persbericht: free publicity voor je webwinkel

2 min

Het versturen van een persbericht is een relatief eenvoudige en goedkope manier om je webwinkel onder de aandacht te brengen van het grote publiek. Als je het goed aanpakt levert het je gratis publiciteit op. Maar hoe stel je een persbericht op dat gelezen wordt en naar wie verstuur je het? Die vragen beantwoord ik in dit artikel.

Tips die ervoor zorgen dat jouw persbericht gelezen wordt

Redacteuren en journalisten ontvangen dagelijks ontzettend veel post en mail. De kans is groot dat niet alles gelezen wordt. Zorg dus dat jouw persbericht opvalt en wél gelezen wordt. Onderstaande tips helpen daarbij.

  • Bepaal naar welke media het persbericht verzonden wordt. Richt je je op landelijke of lokale media (radio, tv, kranten), (vak)tijdschriften of juist op online media? Stem de inhoud van je bericht hier op af.
  • Verstuur alleen een persbericht als je ook daadwerkelijk iets nieuws te melden hebt. Over de ‘aanbieding van de week’ hoef je geen persbericht uit te sturen. Maar bijvoorbeeld wel als je je collectie hebt uitgebreid of wanneer je als enige webwinkel in Nederland een bepaald product of merk verkoopt.
  • Probeer in je persbericht in te spelen op de actualiteit. Houd er wel rekening mee dat veel offline redacties enkele maanden vooruit werken.
  • Beperk het bericht tot 1 A4.
  • Bedenk een korte, duidelijke titel voor je persbericht en maak korte alinea’s. Schrijf per alinea over 1 onderwerp. In de eerste alinea schrijf je over wie, wat, waar en wanneer. In de tweede alinea schrijf je over waarom en hoe.
  • Schrijf in heldere taal en wees concreet, gebruik feiten. Schrijf in een actieve vorm en wissel lange zinnen af met korte. Dit zorgt voor een prettig leesbare tekst.
  • Sluit het bericht af met een ‘noot voor de redactie’. Vermeld daarin de gegevens van de contactpersoon die meer informatie kan geven over de inhoud van het persbericht.
  • Controleer de tekst zorgvuldig op spel- en grammaticafouten.

Je persbericht versturen

Zodra je persbericht klaar is, is het tijd om hem te gaan verzenden. Om namen en (e-mail)adressen van redacties en journalisten te verzamelen kun je zoeken in het colofon van kranten en tijdschriften. Richt je je op online media, zoek dan op de betreffende website naar een contact- of informatiepagina. Vaak vind je daar een e-mailadres waar je het bericht naar toe kunt sturen.

Enkele tips voor het versturen van een persbericht:

  • Stuur het persbericht alleen als de inhoud daarvan aansluit op de doelgroep van het blad of de website. Een persbericht dat niet aansluit bij de doelgroep verdwijnt direct in de (digitale) prullenmand.
  • Stuur niet alleen het persbericht, maar zorg ook voor een korte begeleidende tekst. Gebruik indien mogelijk de naam van de redacteur. Een persoonlijke aanhef vergroot de kans dat het bericht gelezen wordt.
  • Stuur je het persbericht via e-mail, gebruik dan altijd de BCC optie van je e-mailprogramma. Zet in het onderwerp veld van de mail ‘PERSBERICHT’ en vervolgens de titel. Zo weet de ontvanger direct waar de e-mail over gaat. Voeg het bericht als Word bestand toe in de bijlage, maar plaats de tekst ook direct in de mail.
  • Zorg ervoor dat je in de periode na het verzenden van het bericht bereikbaar bent. Verstuur het bericht dus niet net voordat je op vakantie gaat.
  • Plaats het bericht ook op je eigen website, eventueel in een archief. Bezoekers, journalisten en redacteuren kunnen dan snel alle berichten zien die in het verleden zijn verstuurd. Bovendien creëer je extra content op je website, wat je positie in de zoekmachines zal versterken.

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Categorieën