Webwinkel en bloggen: welke onderwerpen?
Marketing
Astrid van der Made
Marketing
1 min

Webwinkel en bloggen: welke onderwerpen?

1 min

Elke webwinkel eigenaar zou moeten bloggen. Dit levert je namelijk niet alleen meer bezoekers op, maar ook meer betrokkenheid van bezoekers bij je webwinkel en een sterkere positie in zoekresultaten. Nog niet overtuigd? Lees dan eerst meer over wat bloggen voor je webwinkel kan betekenen.

Oke, als je eenmaal besloten hebt dat je gaat bloggen en je een blog opgezet hebt, is het tijd om de onderwerpen te bepalen. Daarvoor kijk je eerst kritisch naar je doelgroep. Wat zijn hun interesses, welke vragen hebben ze, tegen welke problemen lopen ze aan? En ook niet onbelangrijk: welke zoekwoorden gebruiken ze om informatie te vinden? Aan de hand van deze informatie kun je een lijst met onderwerpen opstellen. Om je alvast op weg te helpen geef ik hieronder wat suggesties.

Onderwerpen om over te bloggen

  • Vertel meer over de eigenschappen van een bepaald product.
  • Laat zien hoe jouw producten gebruikt en gecombineerd kunnen worden.
  • Geef bezoekers een kijkje in het productieproces van de artikelen.
  • Geef tips. Bijvoorbeeld over het onderhoud van producten of over zaken die passen bij je producten. Kijk daarbij niet alleen naar de artikelen in je assortiment maar ook naar de interesses van de doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan een webwinkel met digitale camera’s die tips geeft over hoe je mooie portretfoto’s maakt. Of een webwinkel in kleding die tips geeft over hoe je er tijdens de feestdagen op je best uit ziet.
  • Geef achtergrondinformatie en vertel over de producten. Hoe ze gemaakt worden bijvoorbeeld of over het verschil tussen vroeger en nu.
  • Inspireer bezoekers door het plaatsen van moodboards en fotocollages.
  • Speel in op de actualiteit. Denk aan feestdagen en seizoenen. Plaats bijvoorbeeld een top 10 met sinterklaascadeautjes uit je webwinkel, of welke artikelen echte musthaves zijn in de zomer.
  • Geef oplossingen voor problemen die spelen in je doelgroep.
  • Stappenplannen en overzichten doen het vaak goed. Denk aan: ‘In 3 stappen…’ of ‘5 tips om …’.
  • Schrijf over nieuws omtrent je webwinkel. Over de nieuwe wintercollectie bijvoorbeeld, of kondig de uitverkoop aan in een blog.

Tot slot nog 3 belangrijke blog tips

  1. Creëer waarde. Geef informatie waar de bezoeker wat aan heeft.
  2. Plaats regelmatig nieuwe berichten. Wen je aan om met een bepaalde frequentie te bloggen. Bijvoorbeeld elke week of om de week.
  3. Verwerk niet in elk blog een commerciële boodschap. Dit wordt vaak niet gewaardeerd.
Categorieën